Me naiset ollaan aika hurjia kapistuksia, minä ainakin (poikaystäväni kertomuksien ja omien empiiristen tutkimusteni mukaan meitä saattaa olla muutama muukin). Kun tuuli kääntyy, mieli muuttuu. On vaikea päättää asioista, tavaroista, paikoista, tekemisistä. On hormonit ja kuukautiskierto, bad hair day ja joskus vaan pikkarit väärin päin jalassa. Joskus on hysteerisen hauskaa ja toisinaan itketään ihan sydänveriä myöten.

Minä ainakin. Olen kuin tuuliviiri, enkä helppo ihminen ainakaan. Kun olen hauska, olen todella hauska. Kun viihdyn, näytän sen. Rakastaessani teen sen täysillä eikä mikään pysäytä minua. Hyvänä päivänä Kaikki Onnistuu.

Huonoina päivinä (joita nyt on ollut paljon, liikaa) taivas on musta ja ilkkuu, jos aurinko paistaa. Pikkarit ja kaikki on väärinpäin päällä, olen ruma, lihava ja tyhmä. Mikään ei tunnu miltään. Sinne johonkin uppoaa, kun tekee liikaa töitä ja nukkuu huonosti. Mitään ei viitsi syödä ettei lihoisi, mutta silti tulee ahmittua. Hupsis. Siellä jossain on tosi harmaata ja tylsää ja siihen koittaa vaan sulautua. Mutta en se ole minä.

En ainakaan tänään! Tänä aamuna kahvi oli taas parempaa kuin muina aamuina yhteensä, joogatessa pysähdyin kuuntelemaan mitä kuulen ja sain kiinni hengityksestäni. Keitin munat täydellisen al denteksi. Kaikki onnistuu jarruttamalla. Ei askeltakaan eteenpäin, ennen kuin ollaan siinä hetkessä että askeleen voi ottaa. En anna tilaa huomiselle tai edes tunnin päähän, se vain kuluttaa liikaa. Mikä tuntuu hyvältä nyt, sitä teen. Ja keskityn siihen mitä teen, mietin, miltä se tuntuu. Kaikki aistit peliin, tässä ja nyt.

On ihan mieletöntä pysähtyä tähän hetkeen. Jäädä joogan jälkeen makaamaan lattialle pitkin pituuttaan ja tuntea hengitys kaikissa lihaksissa. On mahtavaa, kun tajuaa, ettei itse voi vaikuttaa siihen, millainen sää ulkona on tai miksi työkaverit käyttäytyvät tyhmästi. Ja on lopulta ihan sama mitä teen, koska luonnolla on oma rytminsä ja maa jatkaa olemistaan, tapahtui minulle mitä ikinä tapahtuman pitääkään. Kun päästää irti kontrollista, löytää taas lapsen riemun uusiin asioihin. Uteliaisuus ja into uuteen päivään.

Ja jokainen päivä on uusi mahdollisuus. Niin runolliseksi kuin tämä nyt menikin, niin mulla on tänään Hyvä Päivä!

IMG_0711-normal.jpg